Hässleholms Militärhistoriska Förening
HMF

Om Föreningen HMF

Föreningen HMF - Hässleholms Militärhistoriska Förening, bildades år 1985 då ett tiotal entusiaster beslöt sig för att samla in, renovera och bevara gamla militärfordon från 1930-, 40-, och 50-talet, som då började bli sällsynta.

Föreningen har som verksamhetsidé att sprida kunskap, insamla, restaurera och bevara äldre militärfordon och utrustning. Materielen görs tillgänglig genom utställning på hässleholms museum men också genom uppvisningar och deltagande i olika evenemang.

En av våra medlemmar vid en Dodge Jeep
Från föreningens medverkan i filmen "Den bästa av mödrar".
Här är en av våra medlemmar, Åke Rundberg, i action.

HMF:s Styrelse

Ordförande: Mikael Persson
Sekreterare: Maja Bengtsson
Kassör: Mats Elgström
Ledamöter: Göran Braun, Lennart Krüger,
Lennart Nilsson och Bengt Linde

Idag har föreningen ett 30-tal fordon i sin ägo. De flesta är i kördugligt skick, en del under renovering. Ta gärna en titt i vårt fordonsgalleri här »

Hässleholms Museum

Då vi har vår verksamhet på Hässleholms Museum är ni hjärtligt välkomna för ett besök och se mer av vår stora samling äldre militärfordon.

Hässleholms Museum
Entrén vid Hässleholms Museum

För Hässleholms Museums öppettider hänvisar vi direkt till deras hemsida.
Öppettiderna finns här »